Všeobecná deklarácia ľudských práv
Dňa 10.12.2024 uplynulo 76 rokov, kedy bola Valným zhromaždením OSN prijatá Všeobecná deklarácia ľudských práv. Tento dokument je vyjadrením požiadavky na vytvorenie zoznamu základných ľudských práv a slobôd, ktoré by boli priznané všetkým ľuďom na celom svete, požiadavky rovnoprávnosti všetkých ľudí, ich nároku na život, slobodu a osobnú bezpečnosť, ich práva na vlastníctvo majetku, na vlastné názory a vyznanie, ako aj práva slobodne sa zúčastňovať na kultúrnom živote spoločnosti.
Dňa 20.11.2024 sme si pripomenuli aj ďalší významný deň, prijatie Deklarácie práv dieťaťa, od ktorého uplynulo už 65 rokov. Tento medzinárodný dokument obsahuje práva, ktoré majú všetky deti na svete, a obsahuje základné morálne princípy, ktoré potvrdzujú, že „ľudstvo je povinné dať dieťaťu to najlepšie, čo má.“
Prijatie obidvoch významných dokumentov sme si pripomenuli aj na hodinách Občianskej náuky a Dejepisu. Na túto tému v rámci školského miniprojektu žiaci vytvorili plagáty, ktoré vyjadrovali význam ľudských práv a zapojili sa aj do kvízu vedomostí o tejto tematike.
PaedDr. Alena Sádovská, Mgr. Samuel Szabó
Medzinárodný projekt - „Vianočné pohľadnice spájajú našu školu v Nových Zámkoch a v Budapešti“
V rámci vianočnej aktivity naša škola pripravila kreatívny a jazykový projekt, v ktorom 11 žiakov z I. PSM triedy tvorí a píše vianočné pohľadnice maďarským žiakom z 10. C triedy z partnerskej školy v Budapešti, ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium, Cházár András utca 10. Táto aktivita je krásnym príkladom medzinárodnej spolupráce a priateľstva medzi našimi školami, ktoré sa spájajú v čase vianočných sviatkov. Žiaci rozvíjali jazykovú rozmanitosť vianočnými pohľadnicami napísanými v troch jazykoch – slovenčine, maďarčine a angličtine, čo podčiarkuje vzájomné porozumenie medzi žiakmi z rôznych krajín. Vianočný duch, ktorý prináša radosť, lásku a zdieľanie, je vynikajúcou príležitosťou na budovanie vzťahov naprieč hranicami. Veríme, že táto aktivita prinesie nielen radosť príjemcom pohľadníc, ale aj posilní vzájomnú spoluprácu medzi našimi školami. Do budúcnosti máme veľkú nádej na ďalšie spoločné projekty, ktoré ešte viac prehĺbia naše priateľstvo a medzinárodné vzťahy.
Vianočná pohľadnica pre Adama
Písanie vianočných pohľadníc je obľúbenou tradíciou, ktorá mnohým z nás spríjemňuje čarovný čas adventu. Adam, chlapec so zdravotným znevýhodnením, má veľkú radosť z čítania pohľadníc a tieto pozdravy mu vždy vykúzlia úsmev na tvári. Žiaci našej školy sa rozhodli venovať mu svoje priania a prispieť tak k jeho šťastným Vianociam. Adam zo srdca ďakuje každému, kto mu týmto spôsobom spríjemnil sviatočné dni.
Koordinátorky:
PaedDr. Erika Čvirik Kárpáty, PaedDr. Monika Bednárová, Mgr. Kornélia Kontár, PaedDr. Terézia Szabóová
Exkurzia vo Viedni
Dňa 12.12.2024 sa 90 žiakov našej školy zúčastnilo exkurzie vo Viedni. Pani sprievodkyňa nám porozprávala o histórii Rakúska, o histórii Viedne, pozreli sme si historické budovy, dozvedeli sme sa veľa zaujímavého o mnohých z nich. Navštívili sme Prírodovedné múzeum, kde sme si mali možnosť pozrieť živé projekcie k najrôznejším témam z oblastí astronómie, biológie, dejín praveku alebo podmorských svetov, mohli sme obdivovať aj zbierku meteoritov a rozmanitosť minerálov. Neskôr sme sa presunuli na vianočné trhy pred viedenskou radnicou, kde sme mohli zažiť vianočnú atmosféru s nádhernou výzdobou a osvetlením.
PaedDr. Alena Sádovská
Tolerancia - kľúč k lepšiemu svetu
„Tolerancia nespočíva v tom, že zdieľame názor niekoho iného, ale v tom, že poskytneme druhému právo mať iný názor.“ (Viktor Frankl, rakúsky neurológ a psychiater)
Medzinárodný deň tolerancie bol vyhlásený v roku 1996 Valným zhromaždením OSN a bol stanovený na 16. november.
Jeho cieľom je zvýšiť povedomie spoločnosti o potrebe rešpektu a o nebezpečenstvách a negatívnych dôsledkoch jeho nedostatku na toleranciu, ktorá je základom harmonického a spravodlivého spolunažívania v dnešnom svete.
Témou tolerancie sme sa zaoberali na hodine Ošetrovateľstva. Na úvod sme si zahrali hru pexeso, každý dostal v triede jednu kartičku a hľadal do páru spolužiaka s rovnakou kartičkou. Úlohou takto zostavených náhodných dvojíc bolo porozprávať sa a nájsť tri veci alebo charakteristiky, ktoré majú obaja z dvojice spoločné.
V ďalšej časti sme diskutovali o tom, čo tolerancia znamená v kontexte povolania praktickej sestry a aký význam má pri výkone povolania.
Strana 2 z 53